Salgsbetingelser
ALMINNELIGE SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER
BRANSJEFORENING FOR STORKJØKKENLEVERANDØRER I NORGE.
§ 1 Anvendelsesområde
Disse alminnelige salgs- og leveringsbetingelser får anvendelse dersom partene skriftlig, eller
på annen måte har avtalt dem. For det tilfellet at partene har avtalt avvik fra disse
leveringsbetingelser, må dette avtales skriftlig.
Med ”skriftlig” menes i disse betingelser dokument som er undertegnet, telefaks eller e-post.
(SMS faller utenfor)
§ 2 Produktinformasjon
Oppgaver i produktinformasjon og prislister er bare bindende i den utstrekning de er gjort til
en del av avtalen eller avtalen uttrykkelig henviser til dem.
§ 3 Tegninger og andre dokumenter
Alle tegninger og andre tekniske dokumenter vedrørende materiell eller dets tilvirkning, og
som før eller etter avtaleinngåelsen overleveres mellom partene, forblir den parts eiendom
som har overlevert dem, jf. også de rettigheter som følger av åndsverkloven (1961).
Mottatte tegninger eller tekniske dokumenter eller teknisk informasjon kan ikke uten
samtykke fra den annen part benyttes til annet enn formålet med overleveringen.
Uten samtykke fra den annen part må de ikke kopieres, reproduseres, utleveres til tredjemenn,
eller på annen måte bringes til dennes kunnskap.
Selgeren skal senest ved leveringen vederlagsfritt stille til kjøperens disposisjon ett eksemplar
av nødvendige tegninger og tekniske dokumenter som gir kjøperen tilstrekkelig informasjon
for å kunne besørge kundens egen montasje, igangsetting, drift og eget vedlikehold avhengig
av leveransetype og de til enhver tid gjeldende offentlige bestemmelser. Unntatt er tegninger
og dokumenter som knytter seg til tilvirkningen av materiellet eller reservedeler.
§ 4 Kontrakt
Endringer i, eller tillegg til kjøpe/leie- kontrakten, er bare gyldig når de er inngått skriftlig og
undertegnet av begge parter.
Andre kontrakter og vilkår som regulerer kontrakts- og partsforholdet, helt eller delvis, har
prioritet etter BFSN’s betingelser. Det vises i denne sammenheng spesielt til NS 8406 og NL
01.
Gis kjøper anledning til å annullere en kontrakt knyttet til standardprodukter, debiteres 15 %
av kontraktssummen når annulleringen skjer før varene er sendt fra selger. Omfatter
kontrakten spesialtilvirkede eller særskilt bestilte varer, er annullering med debitering
betinget av selgers skriftlige samtykke. Retur av leverte varer kan bare skje etter skriftlig avtale med selger. Kjøper belastes med
minimum 15 % av kontraktssummen. Varene returneres for kjøpers regning og risiko.
§ 5 Gjenstand for levering
Gjenstand for levering er det som er beskrevet i kontrakten og vedlegg til denne. Selger er
forpliktet til å sørge for at leveransen tilfredsstiller gjeldende krav og forskrifter på
kontraktstidspunktet, men er uten ansvar for oppfyllelse av særskilte pålegg utover dette.
Tekniske data knyttet til avtalen må forstås med en toleransegrense basert på gitte
opplysninger, i.h.t. enhver tids gjeldende norsk standard.
§ 6 Salgspant
Selger kan forbeholde seg salgspant i leverte gjenstander og beholder eiendomsretten til disse
inntil kjøpesummen med tillegg av omkostninger, påført som følge av salget fullt ut er betalt.
Salgspant foreligger når partene senest ved overleveringen inngår slik avtale og denne
særskilt nevner de ting som panteretten skal omfatte og den kjøpesum eller det innkjøpslån
den skal sikre. Når flere ting er kjøpt med salgspant under ett, anses panteretten å hefte på
samtlige ting til sikkerhet for hele kravet, sml. panteloven (1980) § 3-17.
Kjøperen er uberettiget til å råde over salgsgjenstanden, faktisk eller rettslig, på en måte, som
forringer salgsgjenstandens verdi eller selgers dekningsadgang. Dette gjelder ikke vanlig og
forutsatt bruk. Kjøper kan ikke flytte salgsgjenstanden fra oppgitt adresse uten selgers
skriftlige samtykke.
Salgspantet opprettholdes uforandret om betalingsvilkårene endres.
Hvis selgeren ved kontraktsinngåelsen har benyttet betegnelsen eiendomsforbehold eller salg
på leiekontrakt, har dette samme virkning som om salgspant er avtalt, jfr. panteloven § 3-22.
§ 7 Priser
Alle oppgitte priser er netto eksl. mva, hvis ikke annet skriftlig er avtalt. Montering,
demontering og installasjon skjer for kjøpers regning og fremkommer som egne poster i
fakturaen, hvis annet ikke er skriftlig avtalt.
§ 8 Betaling
Overdragelse skjer mot kontant betaling hvis annet ikke skriftlig er avtalt. Motregning kan
ikke foretas uten skriftlig samtykke.
Ved forsinket betaling, regnes forsinkelsesrente i.h.t. forsinkelsesrenteloven (lov av 17.
desember 1976 nr.100), hvis annet ikke skriftlig er avtalt.
Dersom kjøper ikke har betalt forfalte krav innen 1 – en - måned etter forfallsdato, er selgeren
berettiget til skriftlig å heve avtalen og kreve erstatning begrenset oppad til verdien av det
leverte.
HK 2§ 9 Levering og risikoovergang
Er leveringsklausul avtalt, skal den fortolkes i henhold til den ved avtalens inngåelse
gjeldende INCOTERMS.
Er ingen leveringsklausul særskilt avtalt, skal levering skje ”Ex Works”.
Risikoen går over på kjøperen når tingen er stilt til kjøpers disposisjon som avtalt.
Blir tingen ikke hentet eller mottatt til rett tid, og beror dette på kjøperen eller forhold på hans
side, går risikoen over på ham når tingen er stilt til hans rådighet og det inntrer kontraktbrudd
fra hans side ved at han ikke overtar tingen. Skal kjøper hente tingen på et annet sted enn hos
selgeren, går risikoen over når leveringstiden er inne og kjøperen er kjent med at tingen er
stilt til hans rådighet på leveringsstedet.
Varene sendes for kjøpers regning og risiko. Selger står fritt i å velge transportmåte hvis annet
ikke skriftlig er avtalt. Transportforsikring tegnes kun på kjøpers skriftlige ordre og
spesifikasjoner, og for kjøpers regning
Kjøper er forpliktet til å holde varen fullverdiforsikret fra leveringstidspunktet til den er fullt
ut betalt.
§ 10 Leveringstid - forsinkelse
Har partene angitt et tidsrom for når levering skal skje i stedet for en bestemt dato, regnes
fristen fra kontraktsinngåelsen. Dersom varen skal leveres etter kjøpers anvisning og/eller
spesifikasjoner, regnes fristens utgangspunkt fra det tidspunkt selger har mottatt
spesifikasjonene fra kjøper.
Dersom selgeren ikke kan levere til rett tid, eller at det er grunn til å anta at en forsinkelse fra
hans side er sannsynlig, skal han uten ugrunnet opphold orientere kjøperen om dette, og
samtidig oppgi hva som antas er årsaken til forsinkelsen. Om mulig skal selger også angi når
levering kan påregnes. Unnlater selger å etterkomme denne plikten skal selgeren erstatte
kjøperen de dokumenterte merutgifter denne påføres som følge av unnlatt varsel, og som
kjøperen kunne ha unngått dersom han hadde blitt varslet.
Dersom kjøper ikke kan motta materiellet på det avtalte tidspunkt, eller at det er grunn til å
anta at en forsinkelse fra hans side er sannsynlig, skal han uten ugrunnet opphold skriftlig
orientere selger om dette, og samtidig oppgi hva som antas er årsaken til forsinkelsen. Om
mulig skal kjøper også angi når mottagelse kan påregnes. Med mindre det er sikkert at det
foreligger slike forhold som beskrevet i punkt 15 (force majeure), forfaller kjøpesummen til
betaling som om kontraktsmessig oppfyllelse har funnet sted. I disse tilfelle kan selger velge å
heve kjøpet og kreve erstatning.
Utsettes leveringen grunnet forhold hos kjøperen, kan selger besørge lagring av varene for
kjøpers regning og risiko. Kjøper må selv forsikre materiellet.
§ 11 Undersøkelse ved levering
Kjøper skal undersøke om leveransen er i henhold til bestillingen ved levering.
HK 3Inngår montering i avtalen, skal både selger og kjøper foreta besiktigelsen sammen. Kjøper
forplikter seg straks til å reklamere over åpenbare feil og mangler som blir oppdaget.
Blir leveringen forsinket som følge av omstendigheter som omfattes av
ansvarsfritagelsesgrunnene beskrevet i regelen om kontrollansvar (force majeure) jf § 18,
forlenges leveringstiden med en etter omstendighetene rimelig tid. Dette gjelder selv om
omstendighetene inntrer etter opprinnelig avtalt leveringstid. Ved force majeur svares ingen
konvensjonalbot eller erstatning.
§ 12 Erstatning ved forsinkelse
Ved oversittelse av avtalt leveringstid svarer selgeren for en konvensjonalbot stor 0,5 % av
kontraktssummen for hver hele ukes forsinkelse. Gjelder forsinkelsen bare en del av
materiellet, beregnes konvensjonalboten av den del av kjøpesummen som knytter seg til den
del av salgsgjenstanden som er levert forsinket. Dersom beregningsgrunnlaget overstiger kr
100.000,-, beregnes konvensjonalboten med 0,25 % pr. hele uke.
Konvensjonalboten kan aldri overstige 7,5 % av beregningsgrunnlaget.
Hvis krav om konvensjonalbot ikke er fremsatt senest 6 måneder etter at levering skulle ha
funnet sted, tapes retten til å fremme slikt krav.
Har kjøperen krav på maksimal konvensjonalbot og selgeren fremdeles ikke kan levere, kan
kjøperen skriftlig fastsette en siste, rimelig frist for levering. Fristen kan ikke settes kortere
enn en uke. Oversitter selgeren også den nye fristen, og dette ikke skyldes forhold han ikke
bærer ansvaret for, kan kjøperen skriftlig heve kjøpet.
For spesialtilvirkede produkter kan kjøper bare heve kjøpet dersom forsinkelsen vil medføre
at hans formål med kjøpet blir vesentlig forfeilet.
§ 13 Konsekvenser av mislighold - reklamasjon
Dersom det innen 1 år fra levering, eller fra det tidspunkt varen kunne vært levert fra selger
dersom dette kommer tidligere, oppstår material-, produksjons- eller konstruksjonsfeil, skal
varen anses å ha en mangel med mindre selger kan godtgjøre feilen skyldes skade eller
mangler som er oppstått som følge av:
• at installasjonen ikke er utført av selger eller den selger utpeker, og denne ikke er
utført i henhold til bruksanvisninger/instruksjoner eller gjeldende offentlige
bestemmelser
• mangelfullt vedlikehold, behandling/bruk i strid med bruksanvisninger/instruksjoner
eller annen uforsvarlig behandling, inngrep/reparasjoner utført av personer som ikke
er autoriserte reparatører på produktet eller ved bruk av uoriginale deler
• uhell eller andre forhold etter leveringen som ligger utenfor selgerens kontroll
herunder spenningsvariasjoner utover +/- 10 % av merkespenning, lynnedslag,
elektriske forstyrrelser eller uregelmessigheter i vannforsyningen
• korrosjon/avleiring som følge av plassering i unormalt fuktige rom eller på grunn av
vannkvaliteten
HK 4HK 5
• slitasje som følge av normal bruk
• feil eller mangler som skyldes materiale fra kjøper, eller konstruksjoner som er
foreskrevet eller spesifisert av kjøper.
På servicearbeider og reservedeler gis 3 måneders reklamasjonsrett, dersom annet ikke er
angitt. Det samme gjelder ved salg av brukte produkter.
Selger har intet ansvar for mangler utover det som er beskrevet over, og gir ikke kjøper krav
på erstatning med mindre selger har opptrådt grovt uaktsomt.
§ 14 Frister for å reklamere
Kjøper forplikter seg til straks og i intet tilfelle senere enn 7 dager, skriftlig å varsle selger når
feil/mangler ved det leverte produkt oppdages. Gjør han ikke det, kan kjøper bare fremsette
krav dersom selger har utvist forsett eller grov uaktsomhet.
Ved beregning av fristen medregnes ikke utleveringsdagen og i tilfelle heller ikke den dag da
undersøkelse ble foretatt.
Meldingen skal inneholde en beskrivelse av hvorledes mangelen ytrer seg. Dersom kjøperen
ikke skriftlig underretter selgeren om en mangel innen de frister som er angitt ovenfor, mister
kjøperen retten til å fremsette krav på grunn av mangelen.
Dersom det er grunn til å tro at mangelen kan medføre risiko for skade, skal melding gis
straks. Gis ikke melding straks, taper kjøperen retten til å fremsette krav på grunnlag av skade
som inntrer og som ville ha vært unngått hvis slik melding var blitt gitt.
§ 15 Konsekvenser av reklamasjon
Etter å ha mottatt skriftlig meddelelse fra kjøperen i henhold til § 14, jf § 13, skal selgeren
innen rimelig tid avhjelpe mangelen. Reparasjonen utføres hos kjøperen, med mindre selgeren
finner det hensiktsmessig at den mangelfulle del eller eventuelt materiellet returneres for at
selgeren kan reparere den eller skifte den ut hos seg.
Selger dekker delekostnader og medgått tid for reparasjonen/utbedringer. Transport-, reise- og
oppholdsutgifter betales av kjøper, hvis ikke noe annet er særskilt avtalt.
Krever demontering og innmontering av delen spesiell kyndighet, er selgeren forpliktet å
foreta slik demontering og innmontering. Kreves ikke slik kyndighet, er selgerens
forpliktelse vedkommende den mangelfulle del oppfylt når han leverer til kjøperen en
tilbørlig reparert eller en utskiftet del.
En hver forsendelse i forbindelse med utbedring eller utskifting skal skje for selgerens
regning og risiko. Kjøperen skal følge selgerens instruksjoner om forsendelsesmåte.
Kjøperen skal bære de meromkostninger for selgeren ved avhjelp av mangelen som forårsakes
av at materiellet befinner seg på et annet sted enn det i avtalen angitte bestemmelsessted eller
– dersom det ikke er angitt – leveringsstedet. HK 6
Dersom kjøperen har gitt slik melding som nevnt i § 13, og det viser seg ikke å foreligge noen
mangel som selgeren svarer for, har selgeren rett til kompensasjon for det arbeid og de
kostnader reklamasjonen har påført ham.
Dersom avhjelp av mangelen medfører inngrep i annet enn materiellet, svarer kjøperen for
arbeidet og omkostningene med dette.
Mangelfulle deler som byttes ut skal stilles til selgerens disposisjon dersom han ber om dette,
og blir hans eiendom.
I stedet for å utbedre mangelen har selgeren rett til å foreta hel eller delvis omlevering.
Dersom selgeren ikke innen rimelig tid oppfyller sine forpliktelser etter § 15, kan kjøperen
skriftlig gi selgeren en siste frist for oppfyllelse. Er ikke forpliktelsene oppfylt innen den satte
frist, har kjøperen, etter eget valg, rett til:
a) å la utføre de reparasjoner som er nødvendige og/eller å få fremstilt nye deler for
selgerens regning og risiko, forutsatt at han her går frem på en fornuftig og rimelig
måte, eller
b) å kreve prisavslag.
§ 16 Heving
Dersom mangelen er vesentlig kan kjøperen i stedet for å forholde seg som i § 16 a og b, heve
avtalen ved skriftlig meddelelse til selgeren. Kjøperen har også rett til slik å heve avtalen
dersom mangelen etter tiltak som nevnt under § 15 a) fortsatt er vesentlig. Kjøperen kan ved
heving kreve erstatning for det tap han har lidt, oppad begrenset til 15 % av den avtalte
kjøpesum.
Selger har intet ansvar for mangler utover det som fremgår av § 13.
§ 17 Fritakelsesgrunner (force majeure)
Følgende forhold fritar selgeren og/eller kjøperen for ansvar, dersom de hindrer avtalens
oppfyllelse eller gjør oppfyllelsen urimelig tyngende:
- arbeidskonflikt og enhver annen omstendighet som partene ikke kan råde over, så som
brann, krig eller krigslignende tilstander, beslag, valutarestriksjoner, maskinskade,
blokade, havari, oversvømmelse, forbud mot inn- eller utførsel eller nektelse av lisens for
sådan, borgerlig uroligheter, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet,
manglende tilførsel av drivkraft, samt mangler ved leveranser fra underleverandører eller
forsinkelser av slike leveranser som følge av omstendigheter som i dette punkt er omtalt.
Omstendighetene kan bare påberopes dersom deres innvirkning på leveringen ikke kunne
forutses ved avtaleinngåelsen.
Den av partene som vil påberope seg en fritakelsesgrunn, skal uten ugrunnet opphold skriftlig
meddele den annen part dette, både hindringens inntredelse og opphør. HK 7
Ved fritakelsesgrunner hos kjøperen skal denne dekke selgerens omkostninger for å sikre og
beskytte leveransen. For øvrig svarer ingen av partene for ytterligere konvensjonalbot eller
erstatning.
§ 18 Ansvar for tingsskade forvoldt av materiellet
Kjøper skal holde selger/leverandør skadesløs for ethvert krav som reises av tredjemann som
følge av skader forvoldt av det leverte materiell.
§ 19 Lovvalg
Alle tvister avgjøres etter norsk rett.
§ 20 Verneting mv
Partene vedtar selgers forretningsadresse som verneting.
Fremmer tredjemann krav mot selger om erstatning for skade og tap, er kjøper forpliktet til å
la seg saksøke ved den domstol eller voldgiftsrett som behandler erstatningskrav mot selger
på grunnlag av en skade eller et tap som påstås forårsaket av det leverte materiell.